Piekeren


Veel slapeloze nachten worden al piekerend doorgebracht. Je kunt niet in slaap komen door je gepieker of je wordt ineens wakker omdat zich een rampscenario in je hoofd afspeelt.

Over piekeren is al veel geschreven. Over het algemeen wil men dat je er mee stopt. Maar stoppen met piekeren is nog niet zo makkelijk.

En zo als met alles is het ook bij het piekeren zo: wat je aandacht geeft groeit. Dus hoe meer je piekert over het feit dat je niet kunt slapen omdat je ligt te piekeren, des te erger dat het lijkt te worden.



Waar ben je bang voor

Wanneer je ‘s nachts wakker ligt en niet meer in slaap kunt vallen, komt dat meestal omdat je ergens bang voor bent.

Je voelt je niet veilig genoeg om te gaan slapen. Bovendien heb je dan vaak het idee dat je er niets of niet genoeg aan kunt doen.

Ook wanneer je midden in de nacht wakker wordt en niet weer in slaap kunt vallen, komt dat vaak doordat je je op een bepaalde manier niet veilig voelt. Er is iets wat je bedreigt. Of in ieder geval jij denkt dat het je bedreigt.

Het meeste gepieker komt voort uit angsten en onzekerheden die je hebt. Met piekeren proberen we controle te krijgen over onze angsten en onzekerheden. Helaas lukt dit meestal niet en is het gepieker een zinloze bezigheid.

Voel je veilig

Iedereen wil zich veilig voelen, dat is een erfenis die wij mee hebben gekregen vanuit de evolutie.

Wanneer je denkt dat je niet veilig bent, omdat er gevaar dreigt, heeft de natuur ervoor gezorgd dat je wakker blijft of wordt, om het gevaar te kunnen bestrijden.

Dat was in de oertijd een goede manier om veilig te zijn voor gevaar, maar tegenwoordig helpt ons dat juist niet meer. Nu werkt het juist tegen ons wanneer we wakker worden vanwege (denkbeeldig) gevaar.



Vijf dingen die je kunt doen om je veilig te voelen

Om weer onbezorgd te kunnen slapen moet je een gevoel van veiligheid creëren voor jezelf. Je moet er voor zorgen dat je je veilig genoeg voelt om de hele nacht lekker te kunnen slapen. Je moet zonder angst kunnen gaan slapen en zonder dat je angstig of in paniek wakker te wordt midden in de nacht.

Wat kun je er aan doen om je veilig te voelen, zodat je weer lekker kunt slapen.

1) Wanneer je gaat slapen denk dan vlak voor je in slaap valt aan alles waar je je veilig bij voelt.

Misschien voel je je veilig in je relatie, misschien voel je je veilig in je baan, misschien voel je je veilig omdat je een goede gezondheid hebt en zo kunnen er nog veel meer situaties zijn waarin jij je veilig voelt.

2) Denk aan alles waar je blij mee bent. Je kunt het ook dankbaar noemen.

Schrijf voor je gaat slapen iedere dag drie dingen op waar je die dag blij mee was, of je dankbaar voor voelde.

Voel die blijdschap of dankbaarheid door je heen stromen terwijl je er weer aan denkt. Bedenk hoe dit je een gevoel van veiligheid geeft.

3) Gebruik een affirmatie zoals: “Ik ben veilig en voel mij fijn terwijl ik nu heerlijk weg ga dommelen.”

Hiermee train je je onderbewuste om te kijken naar datgene waar jij je veilig en goed bij voelt. Het is niet erg wanneer je dit in eerste instantie onzin vindt en er niet in gelooft. Spreek gewoon de zinnen, bijvoorkeur hardop uit en laat het onderbewuste zijn werk doen. Hieronder staat de volledige affirmatie die je kunt gebruiken, maar je kunt hem natuurlijk aanpassen naar je eigen wensen.

4) Mediteer. Meditatie is een goede manier om heerlijk te ontspannen. Gebruik een geleide meditatie wanneer je dat prettig vindt.

5) Praat erover met iemand die je vertrouwt. Geef aan waar jij je niet veilig over voelt en wat dat met je doet. Dit kan een wereld van verschil betekenen voor je.

6) Leer je te ontspannen. Makkelijker gezegd dan gedaan denk je waarschijnlijk. Maar jezelf goed kunnen ontspannen is iets wat je echt kunt leren.

De online cursus "Nooit meer Zorgen of Stress" leert je de twee redenen waarom je je zorgen maakt en leert je hoe je je natuurlijke vermogen tot ontspanning weer terugvindt.

Lees hier meer over deze cursus die je leert hoe je je direct goed kunt voelen. klik hier voor meer informatie






Affirmatie

Gebruik deze affirmatie om je veilig te voelen zodat je heerlijk en zonder zorgen kunt gaan slapen.



lekker slapen zonder zorgen


Stoppen met piekeren

Ad Kerkhof ontwikkelde een stapsgewijze methode om je gepieker te verminderen. Hij leert je om in vier weken tijd je getob te stoppen.

De methode bestaat uit een boek en een CD die je leren hoe je je gepieker kunt verminderen. Aan dit praktijkgerichte oefenboek Piekeren ligt een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek ten grondslag.

REM slaap

Eugene Aserinsky en Nathaniel Kleitman ontdekten het bestaan van de REMslaap in 1953.

William Dement bedacht de naam REM.

Boekentip