Wat is slaap


Tot op heden weet niemand wat slaap nu precies is. Vroeger dacht men dat slaap een periode was waarin alles in ons langzamer of niet functioneerde. Tegenwoordig weten we dat dat zeker niet het geval is. wanneer wij slapen gebeurt er van alles in onze hersenen. Op sommige momenten is ons brein tijdens onze slaap zelfs nog actiever dan wanneer we wakker zijn.

Hoe verloopt onze slaap?

Iedereen heeft min of meer hetzelfde slaapritme. Onze slaap bestaat uit twee delen, te weten:

- NREM non-rem slaap
- REM slaap

REM slaap staat voor Rapid Eye Movement slaap. Rapid Eye Movement betekent snelle oogbewegingen.
De NREM is de Non Rapid Eye Movement slaap.

De NREM slaap beslaat het grootste deel van de tijd die we slapen. Ongeveer 75 tot 80% van van de tijd die wij slapen bevinden wij ons in de NREM fase.

Als we slapen volgen NREM slaap en REM slaap elkaar af. We beginnen met de NREM slaap en daarna volgt de REM slaap.

De NREM slaap is verdeeld in vier fases

De eerste fase van de NREM slaap is de lichte slaap. Gedurende deze fase zijn we half wakker en half in slaap. Je kunt merken dat je zo nu en dan onwillekeurig beweegt. Gedurende deze periode kun je makkelijk ontwaken.

Na ongeveer tien minuten van lichte slaap komen we in de volgende fase, de echte slaap. Dit deel van de slaap duurt meestal twintig minuten. Gedurende deze fase gaat het ritme van onze hartslag en onze ademhaling omlaag.

Daarna komen we in de derde fase van de NREM slaap. Onze hersenen beginnen de zogenaamde Delta golven te produceren. Onze hartslag en ademhaling bereiken nu hun langzaamste ritme.

De vierde fase van de NREM slaap wordt gekenmerkt door ritmische ademhalingen en kleine spierbewegingen. Wanneer we in deze fase ontwaken voelen we ons slaperig en slap en weten we een paar minuten niet waar we zijn. Dit is de periode van de slaap waarin sommige kinderen in bedplassen of gaan slaapwandelen.





REM slaap

Na de NREM slaap komen we in het stadium van de REM slaap. Normaal gesproken begint deze fase ergens tussen de 70 en 90 minuten nadat we in slaap gevallen zijn.

Alhoewel we niet bij bewustzijn zijn gedurende de REM slaap fase is ons brein zeer actief. Vaak nog actiever dan wanneer we wakker zijn. Onze gesloten ogen schieten heen en weer. Daar komt ook de naam van deze fase, REM Rapid Eye Movement vandaan.

Onze ademhaling versnelt en onze bloeddruk neemt weer toe. Maar verder zijn we als verlamd en bewegen we ons niet. Dit is de fase van onze slaap waarin we dromen.

Slaap cyclus

Nadat de REM slaap is afgelopen begint de NREM slaap weer en herhaalt de cyclus zich.

Gemiddeld hebben we drie tot vijf periodes van REM slaap gedurende de nacht. De NREM en REM wisselen elkaar af in een cyclus van ongeveer 90 tot 110 minuten.

Maar de verhoudingen tussen NREM en REM slaap worden in de loop van de nacht anders. Per cyclus krijgt de REM slaap een steeds groter wordende rol en dus dromen wij meer aan het einde van onze slaap dan in het begin.

Dromen

Tijdens de REM slaap dromen we het meest.

Iedereen die slaap droomt. Sommige mensen herinneren hun dromen en sommige mensen weten niet dat ze dromen.

Wij dromen zelfs heel veel en hebben ongeveer vijf tot zeven dromen per nacht. Dromen hebben niet allemaal dezelfde lengte. Sommige dromen duren maar vijf minuten terwijl anderen waarschijnlijk wel twintig minuten of langer kunnen duren.

Wil je meer weten over dromen kijk dan op de pagina Dromen.

REM slaap

Eugene Aserinsky en Nathaniel Kleitman ontdekten het bestaan van de REMslaap in 1953.

William Dement bedacht de naam REM.

Boekentip