skip to Main Content

Kniekussen

Heel wat mensen in Nederland hebben last van rug-, heup- of kniepijn. Meer dan 1 miljoen Nederlanders kampen met artrose en jaarlijks vinden er meer dan 18.000 operaties plaats om dit aan te pakken. Versleten knieën komen dan ook vaak voor. Een mogelijke oplossing? Een kniekussen. Een ergonomisch kniekussen zorgt ervoor dat de knieën niet steeds tegen elkaar aandrukken tijdens het slapen. Ook zorgt een kniekussen ervoor dat je wervelkolom in een natuurlijke houding komt te staan, en zorgt er zo voor dat de pijn in de rug en heupen aanzienlijk verminderd.

Wat is een kniekussen?

Een kniekussen is dé aanbevolen methode om kniepijn te verlichten tijdens je slaap. Een kniekussen is een kussen specifiek ontwikkeld om tussen je benen en knieën te plaatsen om kniepijn te verzachten en te verhelpen. Een kniekussen is quasi altijd gevuld met traagschuim en heeft een ergonomische vorm waar onderzoek naar gedaan is. Door het kniekussen tussen je benen te plaatsen komt je rug in een neutrale positie terecht, waardoor ook rugpijn aangepakt wordt.

Het is ook mogelijk een standaard kussen of deken tussen je knieën te plaatsen, maar dat maak het nog geen kniekussen. Deze hebben immers niet de ergonomische vorm die kniekussen wel hebben. Een gewoon kussen helpt dan ook nauwelijks tegen het ongemak en de pijn.

Hoe gebruik je een kniekussen?

Een kniekussen gebruiken is heel makkelijk. Je plaatst het specifieke kussen immers tussen je benen of knieën en dit tijdens een zijslaap-positie. Zo verlicht je het gewicht van je bovenbeen. Je knieën, rug en heup komen in een neutrale positie te liggen, want de druk op je wervelkolom verlicht. Het verschil ervaar je in principe al snel. Sommige mensen zweren ook bij twee kniekussens: eentje tussen de knieën en eentje tussen de benen. Als alternatief kun je een kniekussen ook tussen je enkels plaatsen. Zo verlicht je de druk op je voeten. Niet de intentie, maar wel mogelijk.

Welke pijn kun je met een kniekussen aanpakken?

Je gewrichten in de lendenstreek kun je ontlasten met een kniekussen. Het geeft de gewrichten exact die ondersteuning die ze nodig hebben. Maar ook zwangere vrouwen kunnen baat hebben bij het gebruiken van een kniekussen. Door middel van een kniekussen kunnen ze een comfortabele houding in bed vinden. Vooral tegen het einde van de zwangerschap kan een kniekussen soelaas bieden. Verder kan het kniekussen ook een goede oplossing zijn bij artritis of na het vervangen van een heup.

Wanneer merk ik het effect van een kniekussen?

Hier is geen eenduidig antwoord op, want dit is bij iedereen verschillend. Tussen de 5 en 7 dagen gebruik, treedt er meestal beterschap op en wordt de pijn lichter. Door systematisch gebruik te maken van het kniekussen kan de pijn zelfs helemaal verdwijnen, dit is echter geen garantie.

Het beste kniekussen

Er zijn heel wat verschillende merken kniekussen verkrijgbaar. Kwalitatieve kniekussens hebben een hoge densiteit traagschuim wat een stevige ondersteuning biedt tijdens de slaap of tijdens het liggen. Dit maakt de kussen wel wat zwaarder, maar het vinden van het perfecte kniekussen is zeker mogelijk.

Het mooiste kniekussen

Smaken verschillen en het spreekt voor zich dat de kwaliteit van het kniekussen belangrijk is dan het uitzicht. Zo heel veel mensen krijgen je kniekussen waarschijnlijk toch niet te zien.

Het goedkoopste kniekussen

Soms is goedkoop duurkoop, dus soms is net wat meer investeren in kwaliteit verstandig. Ben je toch op zoek naar het goedkoopste kniekussen dan hebben we de ……

Welke types kniekussens zijn er?

Er zijn heel wat verschillende soorten kniekussens in de handel verkrijgbaar. Ruwweg kunnen we 4 verschillende types van elkaar onderscheiden:

Half-moon pillow

Deze kniekussens lijken op een cilinder die doormidden gesneden is. Dit model is zeer geschikt voor zijslapers en helpt tegen de lage rugpijn. Ook zwangere vrouwen en rugslapers kunnen hier baat bij hebben.

Hourglass pillow

De meest populaire vorm. Het kniekussen heeft de vorm van een zandloper. Deze vorm houdt de benen perfect gescheiden, wat de druk op je wervelkolom verlicht. Maximaal comfort en stabiliteit worden gegarandeerd. Perfect om op je zij te slapen.

Body pillow

Dit kussen ondersteunt eigenlijk zowat je hele lichaam. Zeker zwangere vrouwen hebben heel wat aan dit kussen.

Wedge pillow

Dit stevige kussen heeft een driehoekige vorm met een schuine afloop, waardoor het perfect onder de knieën geplaatst kan worden. Je kunt het echter ook tussen de knieën plaatsen als je op je zij slaapt. Deze kussen verbeteren je bloedcirculatie en verlichten de druk op je wervelkolom.

Night pain in hip and knee osteoarthritis: A focus group study

Veelgestelde vragen over kniekussens

Wat zijn de voordelen van een kniekussen?

Kniekussen zorgen voor een goede ergonomische ondersteuning. Niet enkel van je knieën, maar ook van je benen. Het helpt je de druk op je knieën te voorkomen, waardoor je minder last hebt van kniepijn. Een kniekussen zorgt ervoor dat je knieën bij elkaar blijven, waardoor de druk op je gewrichten minder wordt. Bovendien blijft het mogelijk comfortabel te slapen. Ze corrigeren de houding van je knieën ten opzichte van je onderrug en je bekken, waardoor je je wervelkolom ontlast. Hierdoor verkleint de kans op kniepijn of pak je kniepijn aan.

Wat is een orthopedisch kniekussen?

Een orthopedisch kniekussen is een kussen dat je tussen of onder de knieën plaatst. De speciale vorm zorgt ervoor dat je lichaam in een goede houding komt te liggen of zitten. Een goed kniekussen zorgt voor een natuurlijke houding en een goede houding van je knieën, benen, heupen en rug. Pijnklachten kunnen hiermee voorkomen worden.

Zijn er nadelen aan verbonden?

Echte nadelen zijn er niet aan een kniekussen, maar ben je een buikslaper dan werkt het mogelijk wel minder goed. Slapen op de buik gaat al gepaard met een foute ondersteuning en een kniekussen kan dit risico nog vergroten. Gebruik je een kniekussen dan slaap je maar beter niet op je buik.
Verder kunnen de kniekussens ook warm aanvoelen en daardoor enigszins de slaap verstoren. Kwalitatieve kniekussens gemaakt van gel of schuim zorgen voor minder warmte. Informeer je goed voor je tot een aankoop overgaat.
Ben je een onrustige slaper en verander je geregeld van houding, dan kan een kniekussen ook tussen de knieën uit vallen. Kniekussen werken het best voor zijslapers.

Is een kniekussen gevaarlijk?

Een kniekussen is in principe niet gevaarlijk. Slaap je met een baby, dan kan een kniekussen wel een gevaar opleveren. Het kniekussen kan immers op de baby belanden. Je gebruikt dus beter geen kniekussen als er een baby bij jou in bed slaapt.

Waarop letten bij het kiezen van een kniekussen?

Ga je tot de aankoop van een kniekussen over, dan let je maar beter op volgende punten:

● De vorm: De ideale vorm hangt samen met de manier waarop je slaapt. Ben je een zijslaper, dan past de zandloper perfect bij je.
● Stevigheid: Hoe dikker het kussen, hoe meer stevigheid het biedt. Zwaardere mensen kiezen beter voor wat extra demping en dus een zwaarder kussen. Lichtere mensen vinden een dunner kussen vaak comfortabeler.
● De vulling: De meeste kniekussens worden gevuld met traagschuim met hoge dichtheid. Hierdoor veert het schuim sneller terug. De oorspronkelijke vorm blijft zo beter behouden.
● Materiaal aan de buitenkant: Het ademende vermogen is hierbij belangrijk. Vandaag de dag zijn bamboevezels ontzettend populair voor kniekussens, maar ook polyester, nylon, katoen en rayon komen vaak voor.

Waar kan je een kniekussen kopen?

Kussens kun je op heel wat plaatsen op de kop tikken. Zowel online als in beddenspeciaalzaken kun je kniekussens vinden. Opteer steeds voor een kwalitatief kniekussen. Ook bij de orthopedisch specialist vind je kniekussens.

Kan je een kniekussen wassen?

De meeste kniekussens beschikken over een afneembare hoes waardoor wassen geen enkel probleem vormt. Was de hoes op 40°C, dan is de kans op krimpen ontzettend klein. Vaak hoef je je kniekussen niet te wassen. Eén keer op de twee weken is gezien de ademende stof meestal ruim voldoende.

Zijn er verschillende maten kniekussens?

Verschillende maten zijn er niet echt. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden is de steun die een kussen je biedt. De optimale steun hangt samen met de dikte van het middelpunt van het kussen, de hardheid van het traagschuim en de afmetingen. Ga voor stevig traagschuim en een redelijk dik middelpunt. Zorg dat het kniekussen na inzakken nog altijd 5 cm dik is. Zo liggen je benen parallel aan elkaar. De lengte van het beenkussen moet ongeveer even breed zijn als je bovenbeen.

Back To Top